در روابط عمومی الکترونیک به جای بهره گیری از شیوه های سنتی مواجهه با مشتریان یا مخاطبان، از تکنولوژی های الکترونیکی به منظور سهولت، سرعت و فراگیری بیشتر استفاده می شود.

فرآیند گام گذاشتن روابط عمومی از شکل سنتی به عرصه الکترونیک، یک جهش و گام اساسی برای ورود به دنیای مجازی Cyberspace محسوب می شود و سنگ بنای سایر فعالیت های روابط عمومی در فضای آنلاین در همین مرحله گذاشته می شود.

 وظیفه روابط عمومی الکترونیک رساندن پیام به مشتری است. یعنی باید با اجرای صحیح ارسال اطلاعات،گرفتن اطلاعات و پردازش آنها و تنظیم بازخوردها یک ارتباط دوسویه موفق و موثر ایجاد کند، به نظر می رسد مدل های دوسویه روابط عمومی و انطباق آنها با روابط عمومی الکترونیک موثر تر از سایر مدل ها برای جذب مشتریان است.

از این میان ((مدل دوسویه مخاطب محور)) که مبتنی بر نیازها،سلایق و خواسته های مشتریان است برای حفظ مشتری و جلب اعتماد وی به بسیار موثر می باشد، چه بسا حفظ مشتری بسیار مشکل تر از جلب آن است و شرکت ها و بنگاه های اقتصادی باید تلاش خود را برای حفظ مشتریان امروز و تبدیل آنها به مشتریان همیشگی به کار گیرند.


 کار روابط عمومی الکترونیک از مقوله های جدید عصر اطلاعات محسوب می شود که ساختارهای آن را می توان تلفیقی از روابط عمومی ،رسانه ،تبادل اطلاعات و شبکه های مجازی در نظر گرفت که وظیفه اصلی ((رساندن پیام به مخاطبان )) را به عهده دارد.

در عرصه ارائه خدمات و کالا و تبادل اطلاعات با مخاطبان یا همان مشتریان، روابط عمومی الکترونیک نقشی اساسی را برعهده دارد، فرآیند جذب و حفظ مشتریان جدا از فرآیندهای بازاریابی امری است که بدون وجود روابط عمومی الکترونیک به اهداف خود نمی رسد.


در الکترونیکی کردن روابط عمومی ایجاد وب سایت و حضور موثر در فضای مجازی گام نخست محسوب می گردد. در حال حاضر در اکثر سازمان‌‏ها و شرکت های تجاری یا یک وب سایت پویا و کاربردی وجود ندارد و در صورت وجود وب سایت آنها بیشتر جنبه سمبولیک دارد. البته به نظر می رسد در سال های اخیر با نگاه تخصصی تر به روابط عمومی در کشورمان مواجه هستیم اما این نگاه نیازمند بلوغ و تفکر اجرایی است.

نگاه سنتی به روابط عمومی، عدم اعتماد مدیران رده های بالا به روابط عمومی، وجود مشکل در بخش آموزش عالی، کم کاری و کم توجهی کسانی که خود متخصص امر روابط عمومی و دست اندرکار روابط عمومی هستند.

همچنان این مقوله را در ایران با چالش هایی روبرو کرده است و باعث شده سرعت پیشرفت و تخصصی شدن و درنتیجه الکترونیکی شدن روابط عمومی در کشورمان به کندی صورت بگیرد.

این موانع باعث شده دوره گذار طولانی تری از روابط عمومی سنتی به الکترونیک ومدرن نسبت به کشورهای پیشرفته وحتی کشورهای در حال توسعه داشته باشیم.

اگر تفکر حاکم بر روابط عمومی در جهت سوق دادن فعالیت ها به روابط عمومی الکترونیکی باشد اما در سایر بخش های سازمان چنین دیدگاهی شکل نگرفته باشد تلاش ها و برنامه ریزی های بخش روابط عمومی الکترونیکی هیچگاه موثر نخواهد بود و هزینه های وقت، نیروی انسانی و مالی چند برابر خواهد شد.

به همین دلیل لازم است که سازمان به موضوع روابط عمومی الکترونیکی نگاهی از بالا به پایین داشته باشد و ساختار خود را در تمام بخش ها با فناوری های هم سطح آماده سازد.


فاقد نظر