اگر از آغاز تا پایان یک ابتکار روابط عمومی باشد یا راهی برای صعود در تحقیقات بازاریابی، نظرسنجی متفکرانه و خوب مهندسی شده، وسیله بسیار عالی برای ایجاد فرصت های رسانه ای و جمع آوری اطلاعات برای حمایت از
پیام های کلیدی سازمان خواهد بود. برای دست یابی به نتایجی که می خواهید، برنامه ریزی امری کلیدی است. در ادامه چک لیستی از بهترین عملکرد ایجاد و ترویج نظرسنجی برای برنامه روابط عمومی یا بازاریابی آمده است.

مرحله اولبرنامه

  • تعیین اهداف: با طرح داستان یا موضوعی که مایلید درباره آن بگویید شروع کنید. اطمینان حاصل کنید که هر سوال نظر سنجی طراحی شده برای کمک به شما که داستان کلی را بگوید و بدون در نظر گرفتن اینکه آیا نتایج به نفع شماست یا نه؟ عنوان شود.
  • موفقیت را معین کنید: امیدوارید چه نتایجی را کسب کنید؟ در مورد داده هایی که می خواهید جمع آوری کنید گفتگو کنید. درباره راه هایی بیندیشید که تمایل دارید اطلاعات جمع آوری شده آن در یک بسته در اختیار
    رسانه ها قرار گیرد.
  • مخاطبان را شناسایی کنید: تصمیم بگیرید که چه کسی به شما در رسیدن به اهداف نظرسنجی کمک خواهد کرد. مشتریان یا افراد غیر مرتبط؟ مصرف کنندگان و یا متخصصان؟ این کار به شما اطمینان خواهد داد که نظرسنجی از افراد هدف انجام می گیرد و همچنین موجب روشن شدن نتایج می شود.
  • بستر مناسب را انتخاب کنید: بهترین چیز در مورد اجرای یک نظرسنجی چیست؟ لازم نیست پرهزینه باشد.
    انتخاب های کم هزینه یا رایگان وجود دارند، مانند: SurveyMonkey ؛ بسته به نوع مخاطبان هدف خود، روش مناسب و شرکت مناسب ارایه دهنده خدمات نظرسنجی را انتخاب کنید.

 

مرحله دوم – توسعه

  • سوالات را بسازید: مطمین شوید که پرسش ها عبارت هایی برای دستیابی به اطلاعات جالب هستند. اگر از یک شرکت خدمات نظرسنجی استفاده می کنید، نماینده آن شرکت می تواند نظرسنجی شما را بررسی کرده و در مورد چگونگی طرح پرسش ها پیشنهادهایی ارایه نماید.
  • پاسخ ها را بسازید: از پاسخ دهندگان بخواهید که موارد را به ترتیب اهمیت رتبه بندی کنند. رتبه بندی موارد به شما کمک خواهد کرد که اطلاعات بیشتر و بینش ارزشمندی از مواردی که پاسخ دهندگان به آن ها اهمیت بیشتری می دهند به دست آورید.
  • ساختار را در نظر بگیرید: هنگامی که در حال تهیه محتوا هستید، جریان و نظم سوالات را در نظر بگیرید و این که در نهایت مایلید چگونه نظرسنجی را آغاز و آن را به پایان برسانید. اگر نمی خواهید به خاطر طولانی بودن نظرسنجی، پاسخ های ناقص دریافت کنید، به فکر وقت مخاطبان تان باشید.
  • دموگرافی (آمارگیری جمعی) را پوشش دهید: وقتی به تجزیه و تحلیل نهایی می پردازید همه چیز از عنوان شغلی پاسخ دهندگان تا محل سکونت آنان می تواند به شما برای کشف روندهای جمعیتی کمک کند.

مرحله سوم – راه اندازی و انتشار

  • اجرای تست بتا: به منظور اطلاع یابی از معایب طراحی سوال، از یک گروه داخلی بخواهید که در نظرسنجی شرکت کنند. به سرعت متوجه سوالاتی که گنگ و نامفهوم طراحی شده اند خواهید شد و خواهید توانست سوالاتی که اطلاعات کامل و جامعی را حاصل نمی کنند اصلاح کنید.
  • بسته بندی نتایج: با توجه به اطلاعات بدست آمده از نظرسنجی، شما ممکن است قادر به انتخاب طیف گسترده ای از فرمت های داخلی و خارجی برای محتوا باشید. گزینه ها می تواند شامل گزارش های رسمی و … باشد. علاوه بر این، در نظر داشته باشید چه کسی داستان نظرسنجی شما را خواهد گفت. مثلا اگر از مادران نظرسنجی می کنید شخص مناسبی را به عنوان سخنگو انتخاب کنید.
  • ارایه داده ها: تاثیرگذار ترین راه برای انتشار نتایج نظرسنجی را در نظر بگیرید. آیا باید آنها را به طور انحصاری به یک خبرنگار رده بالا ارایه دهید؟ آیا از طریق مطبوعات و یا پست در وبلاگ منتشر کنید؟ بزرگترین فرصت روابط عمومی را ارزیابی کنید. به خاطر داشته باشید که برخی از رسانه ها، سیاست های سختگیرانه ای برای نوع نظرسنجی هایی که برای انتشار می پذیرند، دارند.

تهیه، توزیع و تجزیه و تحلیل نظرسنجی ها می تواند با ارایه آمار، فرصت های جدیدی را در اختیار خبرنگاران قرار دهد. گزارشگران، داده ها را دوست دارند، اما کلید پوشش دادن نظرسنجی توسط خبرنگاران، به اجرای و ترویج موثر بستگی دارد.


از مجموع 2 رأی

فاقد نظر