مدیر روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی از ضرورت تهیه پیوست رسانه ای برای تمام امور و اقدامات اجرایی و عملکردی سخن گفت و افزود: رسانه‌ها ابزاری مفید و موثر در نهادینه کردن فرهنگ سلامت هستند و می توان از آن ها برای افزایش امید به زندگی و امید آفرینی بهره برد.

به گزارش وب‌دا، مهندس «مجید پورخیاط» در نشست تخصصی رسانه و آسیب‌های روان (خودکشی) که دوشنبه12 دی ماه 1401 با حضور رسانه‌ها در معاونت بهداشتی دانشگاه برگزار شد، با بیان این که تدوین برنامه های موثر و کارآمد برای شناسایی عوامل آسیب به سلامت روان به ویژه خودکشی باید ریشه ای و بنیادی باشد، اضافه کرد: شناسایی عوامل اولیه دخیل در مخاطرات سلامت روان و خودکشی منجر به طرح برنامه های کارآمد، موثر و ملموس می شود.

 

وی نقش آموزش را در افزایش آگاهی و فرهنگ عمومی سلامت روان مفید ارزیابی کرد و ادامه داد: در کنار آموزش، باید برنامه های کوتاه مدت و مناسب برای شناسایی عوامل خطر در برهه های زمانی مختلف وجود داشته باشد و به عنوان یک سند بالادستی برای دیگر عوامل اجرایی استفاده شود.

 

وی از ضرورت وجود آمارهای تحلیلی در این بخش نیز سخن گفت و تاکید کرد: چالش ها و مشکلات سلامت روان و به ویه خودکشی را نمی توان با نگاه های کلان شناسایی و مرتفع کرد و برای حل مسائل این حوزه نیازمند نگاه به جزئیات و نکات کوچک هستیم.

 

مهندس پورخیاط با اشاره به این که بررسی همه جانبه دلایل خودکشی بسیار ضروری است، اعلام کرد: شناسایی دلایل و عوامل خطر موجب فراهم کردن محتوای مناسب از سوی رسانه ها می شود.

 

وی عنوان کرد: محتوای تولیدات رسانه ای با دربرگیری پیام های پنهانی و موثر می تواند به رسیدن اهداف در کاهش خودکشی و افزایش تاب آوری جامعه و رشد شاخص های سلامت روان کمک کند.

 

دکتر «ریحانه رضوانی» مدیر گروه سلامت روان معاونت بهداشتی دانشگاه نیز در این نشست وضعیت سلامت روان و خودکشی در استان و عوامل موثر در خودکشی ها را تشریح کرد.

 

وی از اهمیت افزایش سطح سواد سلامت روان در جامعه گفت و تاکید کرد: خودآگاهی، مدیریت استرس و دست یافتن به راه کارهای مدیریت استرس از جمله موارد مهمی است که می توان با ابزار رسانه به عموم آموزش داد.


فاقد نظر