یکی از عوامل مهمی که در پیشبرد اهداف و سرنوشت یک سازمان اهمیت و ارزش اساسی دارد و آن را در نیل به اهداف مربوطه یاری می­دهد کیفیت رابطه آن سازمان باافراد حقیقی و حقوقی و افکار عمومی جامعه­ای است که با آن در ارتباط است هراندازه این ارتباط مستحکمتر و گسترده­تر باشد آن سازمان در دستیابی به اهداف خود موفق­تر خواهد بود، چرا که امروزه و در عصر ارتباطات این نیاز را، حرفه­ای بسیار مهم و حساس به نام «روابط عمومی» که پل ارتباطی بین سازمان و مخاطبین درون و برون سازمانی است برطرف کرده است.

 

در دانشگاههای علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی که طیف گسترده­ای از مخاطبین عام و خاص شامل اساتید، محققین، دانشجویان، مردم و کارکنان را در بر می­گیرد نقش روابط عمومی برای اطلاع­رسانی و اطلاع­یابی بهنگام، ایجاد بستر تفاهم، همکاری و اعتماد متقابل، جلب مشارکت همه جانبه مخاطبان در راستای پیشبرد سیاستها، برنامه­ها و اهداف آموزشی، درمانی، بهداشتی و خدماتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حائز اهمیت است و این تنها با وجود یک روابط عمومی پویا و منسجم امکان­پذیر خواهد بود لذا روابط عمومی دانشگاههای علوم پزشکی جهت انسجام و انجام رسالت خطیر خود نیاز به سازماندهی مناسب تشکیلاتی، مدیریت علمی(تخصصی)، برنامه عمل مشخص و رعایت اصول اخلاق حرفه­ای دارند.

 

اهداف روابط عمومی:

 

ایجاد بستر تفاهم و جلب اعتماد متقابل با مخاطبان در درون و برون دانشگاه

ایجاد بستر مناسب برای گفتمان مستمر و منظم بین دانشگاه/ دانشکده با مخاطبان

ایجاد و ساماندهی نظام اطلاع­رسانی و اطلاع­یابی بهنگام در چارچوب وظایف دانشگاه

تجهیز، تقویت و کمک به تحقق سیاستها و برنامه­های دانشگاه

پیش­بینی بحران­های بالقوه و کمک به پیشگیری از وقوع آنها در حوزه فعالیت دانشگاه

تداوم حرکت به سوی روابط عمومی الکترونیک

فرهنگ سازی و آموزش همگانی سلامت

توسعه ارتباطات رسانه‌ای

تقویت فرهنگ اسلامی و گرامیداشت مناسبت‌های ملی مذهبی

گسترش پژوهش و تحلیل محتوا در حوزه روابط عمومی و تقویت مطالعات افکار عمومی

 

 

وظایف عمده روابط عمومی:

 

ارتباطات درون و برون سازمانی

اطلاع­رسانی و اطلاع­یابی

امور فرهنگی و انتشارات

سنجش افکار عمومی

تهیه محتوای چندرسانه ای و آرشیو

 

شرح وظایف مدیریت روابط عمومی:

 

تهیه و تدوین اخبار صدور بیانیه­ها، اطلاعیه­ها، آگهی­ها و تهیه پاسخ لازم در موارد ضروری جهت انعکاس در رسانه­های جمعی و مطبوعات

انعکاس و تشریح دیدگاهها، سیاستها و برنامه­های دانشگاه

سیاستگذاری، برنامه­ریزی و هماهنگی به منظور برگزاری نمایشگاه در حیطه وظایف روابط عمومی

برنامه­ریزی و اجرای سیاستهای خبری، تبلیغاتی، انتشاراتی و مطالعاتی در حوزه روابط عمومی دانشگاه

سیاستگزاری، برنامه‌ریزی و مدیریت پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه

برنامه‌ریزی برای تهیه و تولید و انتشار الکترونیکی اخبار دانشگاه

تهیه و تدوین برنامه سالانه فعالیتهای روابط عمومی

برنامه­ریزی، تدوین و هماهنگی برنامه­های مصاحبه مسئولان دانشگاه با کلیه رسانه­های گروهی متناسب با اولویتهای دانشگاه و نیاز افکار عمومی

ایجاد ارتباط مبتنی بر حسن تفاهم بین مردم، کارکنان، دانشجویان و مسئولان دانشگاه

انجام تمهیدات و اقدامات لازم برای راهنمایی ارباب رجوع و فراهم کردن تسهیل دسترسی آنان به خدمات ارائه شده در مراکز تابعه دانشگاه

تدوین و اجرای طرح جامع تبلیغات و مناسبتها و مراسم به منظور تنظیم ایام و مناسبتهای ویژه برای دانشگاه و مراکز تابعه

برنامه­ریزی و همکاری در جهت برگزاری کنفرانس­ها، سمینارها، جشنواره­ها، مصاحبه­ها در دانشگاه و مراکز تابعه

تشکیل و همکاری با ستادهای ویژه برگزاری مراسم و مناسبتهای ملی و مذهبی در دانشگاه

انتشار نشریه­های داخلی و برون سازمانی و انواع نشریه­های موردی

تهیه و تدوین گزارش عملکرد سالانه دانشگاه

نظرسنجی از مخاطبان درخصوص اقدامات و فعالیتهای دانشگاه

تهیه و تنظیم گزارشهای تحلیلی از بازتاب فعالیتهای دانشگاه

ایجاد و راه­اندازی بانک اطلاعاتی الکترونیک دانشگاه

تجهیز و توسعه نیروی انسانی و بررسی و تعیین نیازهای آموزشی کارکنان روابط عمومی دانشگاه و مراکز تابعه

مستندسازی فعالیت‌ها و دستاوردهای دانشگاه به صورت مکتوب، صوتی، تصویری در قالب فیلم و عکس و آرشیو آنها

هماهنگی با سیاستها، خط مشی­ها، آیین­نامه­ها و دستورالعمل­های ابلاغ شده از سوی مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت متبوع

انجام و پیگیری سایر وظایف محوله از سوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی

تنظیمات قالب
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید