یکی از عوامل مهمی که در پیشبرد اهداف و سرنوشت یک سازمان اهمیت و ارزش اساسی دارد و آن را در نیل به اهداف مربوطه یاری میدهد کیفیت رابطه آن سازمان باافراد حقیقی و حقوقی و افکار عمومی جامعهای است که با آن در ارتباط است هراندازه این ارتباط مستحکمتر و گستردهتر باشد آن سازمان در دستیابی به اهداف خود موفقتر خواهد بود، چرا که امروزه و در عصر ارتباطات این نیاز را، حرفهای بسیار مهم و حساس به نام «روابط عمومی» که پل ارتباطی بین سازمان و مخاطبین درون و برون سازمانی است برطرف کرده است.
در دانشگاههای علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی که طیف گستردهای از مخاطبین عام و خاص شامل اساتید، محققین، دانشجویان، مردم و کارکنان را در بر میگیرد نقش روابط عمومی برای اطلاعرسانی و اطلاعیابی بهنگام، ایجاد بستر تفاهم، همکاری و اعتماد متقابل، جلب مشارکت همه جانبه مخاطبان در راستای پیشبرد سیاستها، برنامهها و اهداف آموزشی، درمانی، بهداشتی و خدماتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حائز اهمیت است و این تنها با وجود یک روابط عمومی پویا و منسجم امکانپذیر خواهد بود لذا روابط عمومی دانشگاههای علوم پزشکی جهت انسجام و انجام رسالت خطیر خود نیاز به سازماندهی مناسب تشکیلاتی، مدیریت علمی(تخصصی)، برنامه عمل مشخص و رعایت اصول اخلاق حرفهای دارند.
اهداف روابط عمومی:
ایجاد بستر تفاهم و جلب اعتماد متقابل با مخاطبان در درون و برون دانشگاه
ایجاد بستر مناسب برای گفتمان مستمر و منظم بین دانشگاه/ دانشکده با مخاطبان
ایجاد و ساماندهی نظام اطلاعرسانی و اطلاعیابی بهنگام در چارچوب وظایف دانشگاه
تجهیز، تقویت و کمک به تحقق سیاستها و برنامههای دانشگاه
پیشبینی بحرانهای بالقوه و کمک به پیشگیری از وقوع آنها در حوزه فعالیت دانشگاه
تداوم حرکت به سوی روابط عمومی الکترونیک
فرهنگ سازی و آموزش همگانی سلامت
توسعه ارتباطات رسانهای
تقویت فرهنگ اسلامی و گرامیداشت مناسبتهای ملی مذهبی
گسترش پژوهش و تحلیل محتوا در حوزه روابط عمومی و تقویت مطالعات افکار عمومی
وظایف عمده روابط عمومی:
ارتباطات درون و برون سازمانی
اطلاعرسانی و اطلاعیابی
امور فرهنگی و انتشارات
سنجش افکار عمومی
تهیه محتوای چندرسانه ای و آرشیو
شرح وظایف مدیریت روابط عمومی:
تهیه و تدوین اخبار صدور بیانیهها، اطلاعیهها، آگهیها و تهیه پاسخ لازم در موارد ضروری جهت انعکاس در رسانههای جمعی و مطبوعات
انعکاس و تشریح دیدگاهها، سیاستها و برنامههای دانشگاه
سیاستگذاری، برنامهریزی و هماهنگی به منظور برگزاری نمایشگاه در حیطه وظایف روابط عمومی
برنامهریزی و اجرای سیاستهای خبری، تبلیغاتی، انتشاراتی و مطالعاتی در حوزه روابط عمومی دانشگاه
سیاستگزاری، برنامهریزی و مدیریت پایگاه اطلاعرسانی دانشگاه
برنامهریزی برای تهیه و تولید و انتشار الکترونیکی اخبار دانشگاه
تهیه و تدوین برنامه سالانه فعالیتهای روابط عمومی
برنامهریزی، تدوین و هماهنگی برنامههای مصاحبه مسئولان دانشگاه با کلیه رسانههای گروهی متناسب با اولویتهای دانشگاه و نیاز افکار عمومی
ایجاد ارتباط مبتنی بر حسن تفاهم بین مردم، کارکنان، دانشجویان و مسئولان دانشگاه
انجام تمهیدات و اقدامات لازم برای راهنمایی ارباب رجوع و فراهم کردن تسهیل دسترسی آنان به خدمات ارائه شده در مراکز تابعه دانشگاه
تدوین و اجرای طرح جامع تبلیغات و مناسبتها و مراسم به منظور تنظیم ایام و مناسبتهای ویژه برای دانشگاه و مراکز تابعه
برنامهریزی و همکاری در جهت برگزاری کنفرانسها، سمینارها، جشنوارهها، مصاحبهها در دانشگاه و مراکز تابعه
تشکیل و همکاری با ستادهای ویژه برگزاری مراسم و مناسبتهای ملی و مذهبی در دانشگاه
انتشار نشریههای داخلی و برون سازمانی و انواع نشریههای موردی
تهیه و تدوین گزارش عملکرد سالانه دانشگاه
نظرسنجی از مخاطبان درخصوص اقدامات و فعالیتهای دانشگاه
تهیه و تنظیم گزارشهای تحلیلی از بازتاب فعالیتهای دانشگاه
ایجاد و راهاندازی بانک اطلاعاتی الکترونیک دانشگاه
تجهیز و توسعه نیروی انسانی و بررسی و تعیین نیازهای آموزشی کارکنان روابط عمومی دانشگاه و مراکز تابعه
مستندسازی فعالیتها و دستاوردهای دانشگاه به صورت مکتوب، صوتی، تصویری در قالب فیلم و عکس و آرشیو آنها
هماهنگی با سیاستها، خط مشیها، آییننامهها و دستورالعملهای ابلاغ شده از سوی مرکز روابط عمومی و اطلاعرسانی وزارت متبوع
انجام و پیگیری سایر وظایف محوله از سوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی